Alles wat je wilt weten over een koolhydraatarm dieet

Wat zijn koolhydraten en wat doen ze met je lichaam?

Koolhydraten zitten in producten als brood, aardappels en pasta en leveren energie aan je lichaam. Na het eten van deze producten heb je vaak een vol gevoel en krijg je een energieboost. Koolhydraten bestaan uit zetmeel en suikers die in je lichaam worden omgezet in glucose. Ieder mens heeft glucose nodig om te kunnen bewegen, denken en praten. Ze dienen als brandstof voor je lichaam. Koolhydraten mogen dus niet ontbreken in een dieet, maar een overschot kan nare gevolgen met zich meebrengen. Alles wat je te veel aan glucose binnenkrijgt, wordt namelijk door het lichaam omgezet in vet. Als je te veel koolhydraten binnenkrijgt, kun je dus snel aankomen. Vooral als je niet voldoende beweegt, is het lastig om alle koolhydraten te verbranden. Mensen die meer koolhydraten eten dan de aanbevolen 40% tot 70% hebben meer kans op overgewicht dan mensen die de inname van koolhydraten beperken tot de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

verschillende producten met koolhydraten

Het verschil tussen goede en slechte koolhydraten

Koolhydraten zijn een goede energieleverancier voor je lichaam, maar het is verstandig om er niet te veel van te nemen. Niet alle koolhydraten zijn even ongezond en er kan een onderscheid worden gemaakt tussen goede en slechte koolhydraten. Producten die naast koolhydraten weinig andere voedzame stoffen als vezels en vitaminen bevatten, vallen onder de categorie slechte koolhydraten. Deze etenswaren worden door het lichaam voor een groot gedeelte omgezet in vet en zijn echte dikmakers. Dit zijn producten als chips, patat, pasta, kaas, witte rijst, chocola, frisdrank, aardappels en taart. Maar ook sommige groenten zoals gekookte wortelen, mais en bieten bevatten veel koolhydraten en weinig andere voedzame stoffen. Goede koolhydraten zijn te vinden in volkoren brood, volkoren pasta, fruit, olijven, noten, zilvervliesrijst, broccoli, linzen, spinazie, tomaten, paprika et cetera. Deze producten bevatten naast koolhydraten ook voedingsstoffen die gezond zijn voor je lichaam. Je krijgt energie van de koolhydraten in deze etenswaren en de rest van de stoffen dienen als andere benodigde bouwstoffen voor het lichaam.

 

Goede of slechte koolhydraten

Wat is een koolhydraatarm dieet precies?

Eenvoudig gezegd houdt een koolhydraatarm dieet in dat je het nuttigen van koolhydraten zo veel mogelijk beperkt. Koolhydraten zijn nodig om het lichaam energie te geven om te denken en te bewegen, maar kunnen ook voor overgewicht zorgen. Het nuttigen van veel koolhydraten kan de strijd tegen de kilo’s flink in de weg zitten. Onderzoek heeft uitgewezen dat het minderen van koolhydraten effectiever is dan het minderen van het aantal calorieën dat je op een dag inneemt. De calorieën heb je nodig om goed te kunnen functioneren, maar van koolhydraten heb je niet veel nodig. Een koolhydraatarm dieet werkt dus beter dan een dieet waarbij je weinig eet op een dag. Het gaat er niet per definitie om hoeveel je eet, maar wat je eet. Het is belangrijk om een goede balans te vinden tussen alle voedingsstoffen en daarbij het aantal koolhydraten zoveel mogelijk binnen de perken te houden. Met het volgen van een koolhydraatarm dieet kun je in korte tijd veel kilo’s kwijt raken en dit maakt dat deze diëten enorm populair zijn.

 

Welke koolhydraatarme dieten zijn er?

Er zijn een heleboel verschillende koolhydraatarme dieten te vinden. Veel dieetgoeroes hebben in de afgelopen jaren een koolhydraatarm dieet ontwikkeld. Meestal kun je het dieet volgen aan de hand van een receptenboek. Voorbeelden van bekende koolhydraatarme dieten zijn: het Atkins dieet, het Dukan dieet, het South Beach dieet, het dokter Frank dieet en het Heller dieet. Deze diëten hebben allemaal met elkaar gemeen dat er weinig koolhydraten worden genuttigd, maar hebben allemaal een eigen visie op de inname van koolhydraten en de effecten ervan op het lichaam.

(bekijk het eiwitrijke recepten dieet)

eiwitrijk-dieet-voeding

 

(verander uw leven met het mijden van koolhydraten)

koolhydraatarm-dieet-of-leefstijl

Omzetting van koolhydraten in vet

Al het overschot aan koolhydraten worden zoals gezegd door het lichaam omgezet in vet. Het lichaam heeft in principe maar weinig glucose nodig en kan ook niet zo veel glucose aan. De koolhydraten moeten dus zo snel mogelijk worden verbrand. Dit kun je doen door veel te bewegen. Als je veel koolhydraten eet en ook nog eens meer calorieën eet dan je verbrandt, slaat je lichaam vooral het vet uit de voeding op. Logischerwijze leidt dit tot gewichtstoename en dat wil je natuurlijk zo veel mogelijk voorkomen. Daarom is het goed om op het aantal koolhydraten in producten te letten. Dit staat natuurlijk altijd op de verpakking vermeld, maar het is ook verstandig om inzicht te krijgen in de soorten koolhydraten die er bestaan. Sommigen zijn onmisbaar in een gezond dieet, maar anderen moeten zo veel mogelijk worden vermeden.

 

Beperk het aantal koolhydraten met een koolhydratenteller

Om te minderen met de inname van koolhydraten, is het van belang om inzicht te krijgen in je dieet. Daarnaast is het ook van belang dat je weet hoeveel koolhydraten er in bepaalde producten zitten. Op deze manier kun je goed bijhouden hoeveel koolhydraten je op een dag binnenkrijgt en weet je met welke producten je zou moeten minderen of stoppen. Op verpakkingen van etenswaren kun je zien hoeveel koolhydraten er in het product zitten. In veel koolhydraatarme diëten wordt aangeraden om niet meer dan 30 gram koolhydraten per dag te nemen. Als je een goed en gezond gewicht wilt hebben, moet je er dus op letten dat je niet meer dan deze 30 gram nuttigt. Je kunt hierbij gebruik maken van een koolhydratenteller. Met een koolhydratenteller houd je precies bij hoeveel koolhydraten je nuttigt en kun je goed zien of je te veel koolhydraten inneemt. Zo kun je bepaalde producten proberen te vermijden of te minderen en kun je beter gewicht verliezen.

 

De gezondheidseffecten van het nuttigen van te veel koolhydraten

Het eten van te veel koolhydraten heeft veel nare gevolgen voor je lichaam. Naast het feit dat het leidt tot gewichtstoename, heeft het ook andere negatieve gevolgen voor je lichaam en je gezondheid. Te veel koolhydraten in een dieet kan betekenen dat je te weinig eiwitten of vetten inneemt. Dit zijn belangrijke bouwstoffen voor je lichaam die nodig zijn voor een gebalanceerd dieet. Daarnaast heb je meer kans op hart- en vaatziekten omdat koolhydraten een negatieve werking op het cholesterol kunnen hebben. Koolhydraten worden in je mond omgezet in zuur en dat kan tot tandproblemen leiden. De zuren kunnen gaatjes veroorzaken die met fluoride niet altijd te bestrijden zijn.


Alle eiwit / koolhydraat arme dieet

Eiwitinvasie

Koolhydraatarm dieet

Paleo Recepten