Gezonde leefstijl

Een gezonde levensstijl bestaat uit verschillende elementen. Aan de ene kant is een goede voeding belangrijk, denk hierbij bijvoorbeeld aan zaken als:

  • Niet teveel suiker, vet en zout eten
  • 30 minuten bewegen per dag
  • Niet roken
  • Stress vermijden

Naast het nuttigen van goede voeding is het ook van belang om je lichaam voldoende beweging te geven. Dit wil niet perse zeggen dat je uren per dag in de sportschool hoeft te gaan staan zweten. Maar een goede richtlijn om aan te houden is minimaal 30 minuten per dag matig intensief bewegen. Bij matig intensief bewegen zal de hartslag iets hoger zijn dan in rust en zult je merken dat de ademhaling sneller wordt.

Heeft u een gezonde leefstijl?

Op de website testuwleefstijl kan je (na aanmelding) testen of je een gezonde leefstijl hebt.

Een gezonde voeding

Een van de belangrijkste zaken voor een gezonde leefstijl. Gezonde voeding zorgt voor een functionerend en fit lichaam, drink veel maar beperk dranken met alcohol. De spelregels voor een gezonde voeding zijn:

  • Breng variatie aan in je maaltijd
  • Eet genoeg, maar niet teveel
  • Eet veel groente, frout en volkorenbrood
  • Kijk uit met verzadigde vetten
  • Ga hygiënisch en veilig met je eten om

Schijf van vijfSchijf van vijf

Een handreiking voor gevarieerd eten is de schijf van vijf. Een goede tip om gevarieerd te eten is elke dag iets te kiezen uit alle vakken van de schijf van vijf.

 

 Vak 1 Groente en Fruit1 Groente en fruit

Door dagelijkse inname van groente en fruit zal het risico op hart- en vaatziekten en bepaalde vormen van kanker afnemen. Door veel te varieren binnen deze groep krijgt je lichaam alle voedingsstoffen die nodig zijn om gezond te blijven. Ook groente en fruit uit blik of de diepvries zijn, zolang er geen suiker is toegevoegd, prima alternatieven!

Vak 2 Aardappel, brood, rijst en pasta2 Aardappel brood rijst pasta

De producten uit dit vak zorgen voor onmisbare voedingsstoffen als koolhydraten, eiwitten en vezels. Koolhydraten verzorgen de energie voor je lichaam, en de vezels geven je een verzadigd gevoel en dragen bij aan een goede stoelgang.

 

Vak 3 Water3 Water

In dit vak van de schijf van vijf vallen vloeistoffen als water, thee, koffie en vruchtdrank. Deze vloeistoffen dragen bij aan een goede vochtbalans van het lichaam. Dagelijks verliest je lichaam veel vocht door middel van zweten en urineren. Vocht is van belang voor het regelen van de lichaamstemperatuur. De aanbevolen hoeveelheid voor een volwassene is anderhalf tot twee liter.

Vak 4 Halvarine, margarine en o4 Halvarine margarine en olieliën

Dit vak van de schijf van vijf bevat alle vetten en oliën die gebruikt worden bij het bereiden van maaltijden en het besmeren van brood en dergelijke. Vetten geven energie en zijn een belangrijke brandstof voor het lichaam. Verzadigd vet is minder goed voor het lichaam omdat dit slecht is voor je cholesterol en de kans op hart- en vaatziekten verhoogt. Kies daarom producten met zo min mogelijk verzadigde vetten.

Vak 5 Zuivel, vlees, vis en vervangers5 Zuivel vlees vis en vervangers

In dit vak vinden we voedingsproducten als vlees(waren), vis, melk(producten), kaas, eieren en vleesvervangers. Deze voedingsmiddelen verzorgen de aanvoer van onmisbare voedingsstoffen als eiwitten, visvetzuren, ijzer, calcium en vitamines-B. Let er bij dit vak ook op dat je producten kiest waar minder verzadigd vet in zit. Aanbevolen hoeveelheid voor een volwassene is 100-125 gram.

 

Door veel te variëren en het kiezen van verantwoorde producten zult u snel merken dat een gezonde voeding een positieve invloed heeft op uw fysieke toestand. Kijk voor gezonde recepten op de pagina gezonde recepten