Buikspieren trainen is belangrijk. Sommigen doen het vooral omdat ze daarmee een mooie sixpack kunnen tonen, maar buikspieren zijn ook verder heel erg belangrijk. Er is bijna geen beweging waarbij je de buikspieren niet gebruikt waardoor het van belang is deze in conditie te houden. Doe je dat niet, dan kan je lichaam de kracht die het mist vanuit de buikspieren, gaan compenseren met bijvoorbeeld kracht vanuit je rug. Dit kan je dan op lange termijn weer het ongemak geven van nare rugklachten. Buikspieren trainen en in conditie houden is daarom dus beter voor je gehele lichaam.

Verschillende buikspieren trainen
Bij het trainen van je buikspieren wordt vaak enkel gelet op de middelste buikspieren. Buikspieren trainen is echter meer dan dat. De zijkant van je buik en de onderste buikspieren zijn net zo belangrijk en daarom is het verstandig ook deze goed mee te trainen. Per buikspiergroep zijn er verschillende oefeningen mogelijk. De middelste buikspieren trainen kun je doen door middel van crunches, sit-ups en V-ups. Voor de zijkant van je buik kan je gebruik maken van de gekruiste buikspieroefeningen en de zijwaartse crunch. Tot slot doe je voor de onderste buikspieren de pulse up en knee raises. Bij deze laatste oefening heb je iets nodig waar je aan kunt hangen. Dit kan ook een deurpost zijn of een balk in de tuin, zolang je er maar voor zorgt dat het veilig is. Voor de andere oefeningen heb je enkel sportkleding nodig en een matje om op te liggen. Overigens is de plank ook een zeer goede oefening om je buikspieren sterker te maken.

De juiste manier van trainen
Als mensen aan buikspieren trainen denken, denken ze ook vaak aan rugklachten. Dit komt echter doordat veel mensen de oefeningen verkeerd uitvoeren. Er komt teveel spanning op de rug en de nek en de oefeningen worden te snel uitgevoerd. Bij het trainen van de buikspieren is het juist zaak vooral spanning op je buikspieren te voelen en niet in je rug en nek. Bij het buikspieren trainen moet je niet aan je nek trekken. Leg je handen ongeveer achter je oren en houd je ellebogen naar buiten. Trek ze niet stiekem tijdens de oefeningen naar binnen toe, maar zorg dat ze echt naar buiten blijven wijzen. Trek ook je kin niet strak op je borst. Zorg ervoor dat er ongeveer ruimte voor een vuist tussen blijft zitten. Doe de oefeningen rustig aan en houd daarbij je lichaam stil. Houd ondertussen je buikspieren aangespannen. Zorg ervoor dat je een oefening volhoudt, tot je je buikspieren begint te voelen. Rust dan even uit en begin aan de volgende oefening. Doe deze oefeningen om de dag, zodat je spieren de tijd krijgen te herstellen.

In de sportschool
Ook in de sportschool kun je je buikspieren trainen. Hier heb je vaak spullen die je thuis niet hebt. Denk bijvoorbeeld aan een speciaal bankje, een gymbal of een stang waar je de lag raise aan kunt doen. Het voordeel van je buikspieren trainen in de sportschool is dat je hier alles hebt om je training compleet te maken.

abs